تعریف چند اصطلاح پرکاربرد

Repository چیست؟
مخزن‌ها (Repositories) در‌ واقع انبارهایی هستند که بسته‌های نرم‌افزاری درآن قرار می‌گیرند و در دریافت یا نصب در رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مخازن ممکن است مخصوص یک برنامه خاص باشند، مانند CPAN برای زبان برنامه‌نویسی Perl یا برای یک سیستم‌عامل مانند لینوکس. غالبا ارایه دهندگان مخازن، یک نرم‌افزار «مدیریت بسته های سیستم» ارایه می‌دهند که با استفاده از آن امکان نصب و جستجوی میان بسته‌های موجود درمخازن به راحتی فراهم می‌شود. برای نمونه می‌توان به Advanced Packaging Tool یا همان APT که در توزیع‌های مبتنی بر دبیان (Debian) مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد یا مدیریت بسته yum که در توزیع‌های مبتنی بر RedHat استفاده می‌شود یا pacman که یک مدیریت بسته بسیار قدرتمند است که در توزیع‌های مبتنی بر Arch و equo استفاده می‌شود.
به زبان ساده باید گفت که مخازن (همان طور که از اسمشان پیداست) محلی برای نصب نرم‌افزارها هستند که با استفاده از نرم‌افزار مدیریت بسته می‌توانید تنها با یک دستور، هر نرم‌افزار یا بسته‌ای را که در مخازن موجود است را دریافت و نصب کنید.

دونیت کردن یعنی چه؟
دونیت کردن (Donate) به معنی دادن یک هدیه توسط شخصی حقیقی یا حقوقی است که به منظور نیت‌ خیرخواهانه یا به خاطر منافع مالی یا معنوی است.
دونیت کردن ممکن است حالت‌های مختلفی را به خود بگیرد، مانند پرداخت‌های مالی، اختصاص سرویس‌های مختلف، لباس نو یا دست دوم، اسباب بازی، غذا یا وسایل نقلیه. یا ممکن است به صورت کمک‌های ضروری، امداد یا کمک‌های بشردوستانه، مساعدت‌های توسعه‌گری و یا به صورت کمک‌های پزشکی مانند خون یا اعضای قابل پیوند باشد.
در دنیای کامپیوتر و نرم‌افزار نیز دونیت کردن به معنی حمایت از یک رویداد یا فعالیت یا محصول است که ممکن است به صورت پرداخت وجه نقد، تبلیغات، کمک در توسعه و ارایه سرویس‌های مختلف باشد.
ولی غالباً هنگامی که صحبت از دونیت می‌شود منظور این است که استفاده‌کنندگان از یک نرم‌افزار، تکنولوژی یا محصول برای کمک به توسعه و پیشبرد اهداف آن محصول یا نرم‌افزار مبلغی را به آن اختصاص دهند.
برای نمونه می‌توان از ویکی پدیا نام برد که هرساله از کاربران درخواست می‌کند تا مبلغی را به آن ها هدیه دهند. برای نمونه این سایت در سال ۲۰۰۶ مبلغ یک میلیون دلار و در سال ۲۰۰۹ مبلغ هشت میلیون و هفتصد هزار دلار و در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۱۵ میلیون دلار از طریق جمع آوری دونیت‌ها به دست آورده است.

هک فست (hackfest) چیست؟
هک فست (hackfest) که گاهی به نام‌های Hackathon یا hack day یا codefest نیز نامیده می‌شود یک رویداد است که برنامه‌نویسان کامپیوتر و سایر توسعه‌دهندگان درگیر توسعه یک نرم‌افزار می‌شوند و علاوه بر برنامه‌نویسان ممکن است طراحان گرافیک، طراحان رابط کاربری و مدیران پروژه نیز در این پروژه نرم‌افزاری مشارکت کنند. گاهی در این رویداد، قطعه‌های سخت‌افزاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. هکاتون (Hackathon ) نیز مانند هک فست است اما با تغییراتی کوچک مانند زمان اجرا که ممکن است بین یک روز تا یک هفته اجرا شود. هکاتون‌ها ممکن است اهداف علمی یا اجتماعی داشته باشند اگرچه غالبا برای توسعه یک نرم‌افزار کاربردی برگزار می‌گردند.

InstallFest یا جشن نصب چیست؟
طبق تعریف مستندات لینوکس InstallFest تجمعی است که در آن کاربران حرفه‌ای لینوکس به کاربران مبتدی می‌آموزند که چگونه لینوکس نصب کنند یا سیستم عامل خود را پیکر‌بندی کنند و علاوه بر این کاربران مبتدی می‌توانند مشکلات خود را با کاربران حرفه‌ای در میان بگذارند و از آن ها کمک بگیرند.

روت (root) چیست؟
در سیستم‌‌عامل‌های مشابه یونیکس، root نام متعارف کاربری است که تمامی دسترسی‌های موجود (به همه‌ی فایل‌ها و برنامه‌ها) را در تمامی حالت‌ها (تک کاربره یا چندکاربره) دارد.
روت در سیستم عامل BeOS به نام baron و در بعضی از سیستم عامل‌های یونیکسی avatar نامیده می‌شود. سیستم‌عامل BSD غالبا کاربری با نام toor (برعکس root) ایجاد می کند.
علی رغم نام‌ها superuser یا روت همواره شماره‌ی کاربری (user ID) صفر (0) را دارد.
کاربر روت توانایی‌هایی دارد که یک کاربر معمولی قادر به انجام آن ها نیست، مانند تغییر مالکیت فایل‌ها و کار با پورت‌های شبکه کوچک‌تر از ۱۰۲۴. نام روت (root) شاید از این سرچشمه گرفته باشد که تنها کاربری است که به شاخه ریشه (root directory) که به عنوان خانه کاربر روت (root’s home directory) در سیستم‌عامل‌های یونیکسی شناخته می‌شود دسترسی دارد.

سامرآوکد (Summer of Code) چیست؟
سامرآوکد (Summer of Code) یک برنامه سالانه است که برای اولین بار در می ۲۰۰۵ توسط شرکت گوگل برگزار شد که گوگل جایزه ۵۵۰۰ دلاری برای کسانی که بتوانند پروژه‌هایی را که در بستر نرم‌افزارهای آزاد/متن باز به آن ها واگذار شده را در طول تابستان تمام کنند، تعیین کرد. شرکت در این برنامه برای کسانی که ۱۸ سال یا بیش تر دارند آزاد است و علاوه بر آن گوگل برنامه‌ای به نام Code-In دارد که برای دانشجویان زیر ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.
نام این برنامه از Summer of Love که یک پدیده اجتماعی در زمینه بررسی خرده فرهنگ‌ها در سانفراسیسکو بود گرفته شده است و ایده اصلی برگزاری این برنامه توسط بنیانگذاران گوگل سرگی برین و لری پیج (Sergey Brin and Larry Page) مطرح شده است.

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.