جشنواره روز آزادی نرم‌افزار ۱۳۹۴ تهران

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار ۱۳۹۴ تهران

روز آزادی نرم‌افزار (SFD) روزی است که طرفداران نرم‌افزار آزاد، آن را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرّفی مفهوم نرم‌افزار آزاد به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از آن است. نخستین بار، این روز در ۲۸ آگوست سال ۲۰۰۴ جشن گرفته شد. در سال نخست ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن‌ها را برگذار کردند. این عدد در سال بعد به ۳۰۰ تیم در ۶۰ کشور رسید و تا جایی پیش رفت که در سال ۲۰۰۸، این جشن در ۹۰ کشور جهان برگذار شد.

از سال ۲۰۰۶ به بعد، تصمیم گرفته شد تا روز آزادی نرم‌افزار در سومین شنبهٔ سپتامبر جشن گرفته شود. گروهی به نام آزادی نرم‌افزار بین‌الملل مرجع تصمیم‌گیری‌های کلان در مورد روز آزادی نرم‌افزار و هماهنگی و حمایت از تیم‌های برگذارکننده است.

بنیاد آزادی نرم‌افزار بین‌الملل (SFI) یک بنیاد ناسودبر است که هدایت کنندهٔ رسمی روز آزادی نرم‌افزار است. این بنیاد وظیفه دارد تا برای ارسال هدایا برنامه ریزی کند و هم‌چنین با شرکت‌های مختلف برای حمایت از این روز قرارداد ببندد. SFI دارای معافیت مالیاتی در آمریکا است. نام بنیاد آزادی نرم‌افزار بین‌الملل برای این انتخاب شده است تا با رویداد روز نرم‌افزار آزاد تداخل ایجاد نکند.

حمایت‌کنندهٔ اصلی این روز از ابتدا شرکت کنونیکال، حامی توزیع گنو/لینوکس اوبونتو است. پس از آن آی‌بی‌ام، سان مایکروسیستمز، DKUUG، گوگل، ردهت، لینود، نوکیا و هم‌اکنون MakerBot و کیوت و البته بنیاد نرم‌افزار آزاد و بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا به حمایت از این روز پرداختند. البته هم‌اکنون آی‌بی‌ام و سان مایکروسیستمز از این روز حمایت نمی‌کنند. دو پایگاه وب Ubuntu User و Linux Magzine با بنیاد SFI در زمینهٔ پوشش خبری این روز هم‌کاری می‌کنند. هم‌چنین هر تیم نیز می‌تواند به صورت جداگانه حامی‌های محلّی داشته باشد و هم‌چنین روزنامه‌ها و تلویزیون محلّی هر تیم نیز این رویداد را پوشش خبری می‌دهند.

این رویداد در سال‌های اخیر، در شهرهای مختلف ایران مانند تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شاهین‌شهر، ساری، رشت، رفسنجان و… برگذار شده است. در این رویدادها سعی بر آن شده تا با برگزاری ارائه‌ها و کارگاه‌های متنوّع و با بهره‌گیری از تجارب افراد فعّال در جامعهٔ نرم‌افزار و دانش آزاد، قدم‌هایی در راستای گسترش این مفاهیم در جامعه برداشته شود. به طور خلاصه می‌توان گفت محورهای اصلی برنامه‌های این جشنواره، معرّفی، ترویج، افزایش کاربرد و استفاده، جذب مشارکت افراد و جلب حمایت جامعه و تولید در زمینهٔ نرم‌افزار و دانش آزاد است.

امسال جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران، روز ۹ مهر ۱۳۹۴ و در دانشگاه صنعتی شریف، توسّط بنیاد دانش آزاد ایران برگذار می‌شود. در صورتی که موضوعی برای ارائه در قالب یک مقالهٔ مرتبط با نرم‌افزار یا دانش آزاد دارید، می‌توانید تا تاریخ ۲۰ شهریور مقالهٔ خود را از طریق صفحهٔ مربوطه به دبیرخانهٔ جشنواره ارسال کنید، تا پس از بررسی در پایگاه قرار گرفته و پس از داوری و تأیید توسّط افراد جامعه، در جشنواره ارائه شود. مقالات شما می‌تواند با موضوعات تخصّصی یا عمومی در زمینهٔ نرم‌افزار یا دانش آزاد باشد.

 

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.