چطور به نرم‌افزارهای آزاد مهاجرت کنیم؟


مرحله ۱
لیبره آفیس (LibreOffice) یا اپن‌آفیس (Open Office) را امتحان کنید: ابزارهای اداری متن‌بازی که در هر بستری قابل استفاده‌اند (حتی ویندوز). آن‌ها یک واژه‌پرداز، صفحه گسترده، ارایه مطلب (شبیه پاورپوینت)، تصویرگر و یک مدیر پایگاه داده به شما می‌دهند. اگر نیازمند یک واژه‌پرداز سریع و سبک هستید از AbiWord و برای صفحه گسترده از همتای آن، Gnumeric استفاده کنید. لیبره آفیس در بسیاری از توزیع‌های گنو/لینوکس به‌صورت پیش‌فرض نصب می‌شود.


مرحله ۲
اگر از افرادی هستید که از Microsoft Outlook استفاده می‌کنید، سرویس گیرنده ایمیل Zimbra که تقریبا توسط همه ارایه‌دهندگان ایمیل پشتیبانی می‌شود، می‌تواند جایگزین مناسبی برایتان باشد. پیشنهاد دیگر می‌تواند Thunderbird موزیلا باشد.
Lightning و Sunbird موزیلا، تقویم‌های اشتراکی را برایتان فراهم می‌کنند و Evolution نیز برای ویندوز گروه‌افزاری ارایه می‌دهد که با GroupWise ناول و بیش‌تر نسخه‌های Exchange Server مایکروسافت به‌خوبی کار می‌کند.


مرحله ۳
به یک مرورگر وب متن‌باز مهاجرت کنید:
فایرفاکس یک مرورگر وب کراس بستر آزاد است که امکانات خوبی در زمینه رعایت حریم خصوصی و کنترل پاپ‌آپ‌ها، جاسوس‌افزارها و ویروس‌ها ارایه می‌دهد. همچنین دستتان را برای سفارشی‌سازی باز می گذارد.
مرورگر گوگل کروم نیز با وجود این‌که برخی از ابزارهایش متن باز نیستند اما سرعت زیادی برای بازشدن صفحات در اختیارتان قرار می‌دهد.
سعی کنید از مرورگر کرومیوم که نسخه متن‌باز کروم است، استفاده کنید.


مرحله ۴
اگر شما موافق FTP کلاینت باشید، FireFTP (از افزونه‌های فایرفاکس) از داخل مرورگرتان کار را به انجام می‌رساند.
در این‌باره FileZilla نیز سرویس‌گیرنده کراس بستری است که ویژگی‌های بسیاری در اختیارتان می‌گذارد.


مرحله ۵
از نرم‌افزار GIMP (برنامه ویرایشگر تصویر GNU) که یک جایگزین آزاد برای ویرایش تصویر است.
به‌جای برنامه‌های ویرایش تصویر پرهزینه و متن بسته استفاده کنید. این نرم‌افزار روی ویندوز قابل نصب است. فایل‌های آموزشی بسیاری برای کار با گیمپ روی پایگاه وب‌ها موجود است.


مرحله ۶
از Inkscape یک جایگزین کامل و آسان به‌جای CorelDraw بهره ببرید.


مرحله ۷
از پخش‌کننده رسانه VLC لذت ببرید.
تقریبا تمام قالب‌های رایج پخش ویدیو را بدون نیاز به دریافت کدک‌های اضافی در اختیار دارید.


مرحله ۸
اگر یک برنامه تبدیل CD بسیار عالی و آسان نیاز دارید، CDex را نصب کنید.


مرحله ۹
برای سیستم مدیریت محتوا (CMS) نیز می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند دروپال، جوملا و وردپرس استفاده کنید. برای کارکردن با این سیستم‌ها نیاز ندارید زبان
HTML ،PHP و یا هر زبان دیگری را بدانید. افزونه‌ها و تم‌های رایگان بسیاری برای پایگاه وب شما وجود دارد که هرچه را بخواهید انجام دهند.


مرحله ۱۰
بازی‌های متن‌باز نصب کنید؛ این تنها جایی است که متن‌باز حریف دنیای نرم‌افزارهای انحصاری نشده است. پروژه‌های عالی و سرگرم‌کننده‌ای در این حوزه وجود دارد. Sauerbraten تیرانداز اول شخصِ فوق‌العاده سریع، سرگرم‌کننده و جمع‌وجور است (و AssaultCube نسخه آهسته‌تر از همان خانواده است با سلاح‌هایی واقعی‌تر). بازی Freecive نیز یک بازی استراتژیک امپراطورسازی است. Nexuiz یک بازی با حجم دریافت بالاست، اما تیرانداز اول شخص فوق‌العاده خوبی است. BZFlag نیز بازی تانک‌های چند کاربره است که رتبه بالا در دریافت دارد و جامعه کاربری فعالی را به خود اختصاص داده است.


مرحله ۱۱
اگر برای این چالش آماد‌ه‌اید، ممکن است بخواهید محصول مشهور دنیای متن‌باز را بررسی کنید: سیستم‌عامل گنو/لینوکس. این روزها گنو/لینوکس جایگزین مناسبی برای ویندوز است و به‌راحتی روی بیش‌تر سخت‌افزارها اجرا می‌شود، حتی سخت‌افزارهایی که نسخه‌های حال حاضر ویندوز روی آن‌ها ضعیف عمل می‌کند یا کلا کار نمی‌کند. همچنین چندین پروژه BSD متن‌باز هم وجود دارد. اندروید گوگل برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز متن‌باز است و سیستم‌عامل کروم نیز به این جمع اضافه خواهد شد.

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.