بررسی گنوم ۳/۱۴

آرچ لینوکس، اوپن سوزه و کوبونتو را بر روی رایانه‌های خود نصب کرده‌ام (همچنین یک مک‌بوک که فقط برای ویرایش فیلم و عکس از آن استفاده می‌‌کنم). استفاده از این سیستم‌عامل‌های مختلف باعث می‌‌شود که از نقاط ضعف و قوت آن‌ها کاملا مطلع باشم. جالب این‌جاست که گنوم و پلاسما را بر روی همه این سیستم‌ها نصب کرده‌ام و برای تنوع و به روز بودن پروژه‌ها، معمولا بین آن‌ها سوییچ می‌‌کنم.
امروز گنوم ۳/۱۴ عرضه شد و من بلافاصله با استفاده از مخازن Unstable و testing، آرچ را به‌روز کردم. این کار به من اجازه داد که بدانم چه امکانات جدیدی به نسخه 14/3 اضافه شده است. با این‌که امکانات بسیاری اضافه شده‌اند، اما در این مقاله به بررسی امکاناتی خواهم پرداخت که بیشتر بر روی کاربری خودم تاثیرگذار هستند یا شخصا از آن‌ها استفاده می‌کنم.

حساب‌های کاربری برخط: ارتباط با ابر از طریق دسکتاپ
به عنوان یک کاربر پلاسما باید اعتراف کنم عاشق یک‌پارچگی برخط گنوم با سرویس‌های مختلف هستم، چیزی که هنوز در پلاسما کمبودش را احساس می‌‌کنم. حساب‌های برخط به من اجازه ارتباط با سرور ownCloud یا سرورهای ابری مشترک مانند گوگل یا شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک را می‌‌دهند. می‌‌توانم به راحتی سرویس‌های برخط و سرور ownCloud را تنظیم کنم و به آن‌ها متصل شوم. یک‌پارچگی فوق‌العاده‌ای در برنامه‌های گنوم وجود دارد. شما با استفاده از برنامه‌های گنوم به راحتی می‌‌توانید به فهرست مخاطبان، تقویم، اسناد و عکس‌های خود که در یک سرور بارگذاری کرده‌اید، دسترسی داشته باشید.

ارتباط همیشگی با مخاطبان
گنوم کار بزرگی در حوزه سرویس‌های برخط انجام داده است. سرویس Contacts بخشی است که KDE باید برای راضی نگه داشتن کاربران پلاسما ، کارهای بسیاری بر روی آن انجام دهد. تنظیمات بخش مخاطبان در پلاسما زمان بسیاری می‌‌برد تا راضی‌کننده باشد، آن قدر که شخصا از قید این تنظیمات گذشته‌ام. این جا همان جایی است که گنوم بدون رقیب است. یک بار حساب‌های کاربری برخط خود را تنظیم می‌‌کنید و همه چیز از طریق دسکتاپ، بسیار خوب کار می‌‌کند. به علاوه برای یک‌پارچگی بهتر با ownCload «هنگام ایجاد مخاطبان به جای این‌که به صورت یک دیالوگ‌باکس ظاهر شود، حالا به صورت جاسازی‌شده (in-line) اتفاق می‌‌افتد و سیستم دستیار نصب، بسیار بهبود یافته است. بسیاری از این دیالوگ‌باکس‌ها بازنویسی شده‌اند تا با مسیر طراحی گنوم ۳ هم‌خوانی داشته باشند.

غیرمنتظره اما خوب: تجربه ماشین‌مجازی
من طرفدار ماشین‌های مجازی نیستم اما چون می‌خواهم ببینم که سیستم‌عامل چگونه با قطعات سخت‌افزار ارتباط برقرار می‌‌کند، ترجیح می‌‌دهم که توزیع‌های خود را روی سخت‌افزار واقعی نصب کنم. اما ماشین مجازی نقاط قوت و استفاده‌های بسیاری دارد. Gnome’s Box در نسخه ۳/۱۴ بهبودهای بسیاری داشته است.
شما حالا می‌‌توانید از ماشین‌مجازی خود snapshot تهیه کنید که به شما اجازه ذخیره ماشین‌مجازی در همان لحظه را می‌دهد که می‌‌توان بعدها به هر کدام از آن نقطه‌ها بازگشت.شما نیازی به دریافت دستی فایل image توزیع‌های خود ندارید، می‌‌توانید به سادگی آدرس (URL) فایل image شده خود را به باکس(box) بدهید تا به صورت کاملا خودکار آن را دریافت و نصب کند. همچنین می‌‌توانید به راحتی چند توزیع را در پنجره‌های خودشان اجرا کنید. اگر شما یکی از کاربران ماشین‌های مجازی هستید باید آن را امتحان کنید تا بیشتر با امکانات آن آشنا شوید.

نقشه‌های بهتر
نمی‌دانم چه کسی ممکن است از Maps در گنوم استفاده کند آن‌هم وقتی که Google Maps وجود دارد. اما اگر شما این کار را می‌کنید باید بدانید که Gnome Maps تغییرات بسیار خوبی را در نسخه جدید تجربه کرده است. در Maps نسخه ۳/۱۴ روشی نو برای برنامه‌ریزی مسیر سفرها ارایه شده است. الگوریتم Graphhopper که به صورت متن‌باز نوشته شده به شما این اجازه را خواهد داد تا سفر خود را بر اساس نحوه طی مسیر برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر می‌خواهید با پای پیاده، دوچرخه یا ماشین مسافرت کنید، حق انتخاب با شماست. حتی می‌توانید مسیر مورد علاقه خود را نقطه‌گذاری کرده و سپس کل آن را به صورت خطی و به هم‌چسبیده تماشا کنید. با این کار شما مسیر کلی مورد نظرتان را روی نقشه به شکلی بسیار ساده خواهید دید.


پشتیبانی بهتر نمایش‌گرها
من ۳ نمایش‌گر مجزا دارم و باید بگویم عاشق روش‌های لینوکس در کنترل نمایش‌گرها هستم. استفاده از چند نمایش‌گر در سیستم عامل Mac OS X واقعا خسته‌کننده و عذاب‌آور است. Gnome تغییرات بسیار خوبی را در این حوزه به انجام رسانده است. بر خلاف Mac، گنوم ۳/۱۴ نحوه نمایش صفحات و پنجره‌ها را بر روی نمایش‌گرها به خاطر می‌سپارد و حتی این حالت‌ها بعد از قطع و وصل دوباره نمایش‌گرهای شما قابل بازگشت هستند.

حتی فدورا هم مستثنی نیست: نرم‌افزار برای همه
یک بار از «سرویس نرم‌افزار» (Software App) در فدورا استفاده کردم اما از آن جایی که نمی‌‌توانستم آن را بر روی سیستم‌های دیگر پیاده کنم اصلا اهمیتی به آن نمی‌‌دادم. طرفدار ابزار‌ها و سرویس‌هایی نیستم که به یک سیستم‌عامل محدود باشند. اما با ارایه نسخه جدید گنوم، حتی کاربران غیر فدورا هم می‌‌توانند از سرویس Software در گنوم استفاده کنند. این سرویس به کاربران لینوکس اجازه می‌دهد به راحتی برنامه‌های مختلف کاربردی را نصب و راه‌اندازی کنند. Software از داده‌های کاربردی استفاده می‌کند و می‌تواند عکس‌ها و توضیحات را در مورد نرم‌افزار‌های مورد نظر به نمایش بگذارد.
این بار در مورد صفحه اصلی Software طراحی بهتری انجام شده و می‌توان محتویات بیشتر و رتبه‌بندی‌های مختلفی را مشاهده کرد. این سرویس به صورت خودکار برنامه‌هایی را به صورت اکتشافی پیشنهاد می‌کند. شما می‌توانید افزونه‌ها را از طریق ابزار Software نصب کنید ولی این پایان ماجرا نیست. امکانات بسیاری در این سرویس وجود دارد که اگر با آن کار کنید متوجه خواهید شد.
حتی اگر شما هم مثل من یک کاربر آرچ بسیار سخت‌گیر باشید، باید پرسید چه کسی استفاده از ترمینال را به محیط ساده و سریع گرافیکی GUI ترجیح می‌دهد؟ محیط جذاب و متمرکز GUI در سرویس Software زندگی را برای کاربران لینوکس بسیار راحت‌تر می‌کند، مخصوصا برای کاربران تازه وارد. شخصا محیط Software را بسیار مرتب، ساده و بدون پیچیدگی یافتم. در بین تمامی سرویس‌های مدیریت نرم‌افزارها Software بسیار ساده و پاسخگوست. آن‌چه که بیشتر از همه در مورد سرویس نرم افزار، Software دوست دارم، این است که به شما پیشنهاد تجربه‌ای مداوم و با ثبات از گنوم در گذر بین سیستم‌عامل‌ها را می‌دهد. هر توزیع مدیریت نرم‌افزاری خود را دارد، اما باید گفت استعداد مهندسی زیادی در دنیای لینوکس به دلیل بازنویسی‌ها و تکرارها، تلف می‌شود. جای بسی تعجب خواهد بود اگر توسعه‌دهندگان KDE هم بر روی سیستمی مشابه کار کنند.

مدیریت بهتر شبکه بی‌سیم
اگر شما همواره در حال مسافرتید و زمان زیادی را صرف شکار فرکانس‌های بی‌سیم در بیرون هتل‌ها و مناطق باز می‌کنید، باید گفت، گنوم ۳/۱۴ در دنیای شبکه برای شما یک موهبت است. پشتیبانی بهینه گنوم برای WiFi Hostsopt، تجربیات کاربران را بسیار جذاب‌تر و بهتر می‌کند. هر زمان که بخواهید به یک شبکه با «پیش‌نیاز تایید هویت» وارد شوید، در صورتی که تاییدیه باید از طرف «صفحه ورود کاربران» ارسال شود، گنوم به صورت خودکار صفحه ورود کاربران را برای شما باز خواهد کرد تا شما بتوانید به‌راحتی به پروسه گرفتن تایید، بپردازید. این را می‌توان یک تصحیح بسیار جالب و خوب در گنوم دانست.

یک دید کلی همراه با احساس
خانواده گنوم ۳ همیشه برای استفاده بسیار دل‌چسب و زیبا بوده است. محیط ظاهری دسکتاپ و سازگاری و ادغام آن با دیگر برنامه‌ها عالی است. هرچند در برخی از موارد مشکل به وجود می‌آید؛ گنوم به خاطر خوب کنار نیامدن با KDE بدنام است. لازم است بگویم که آیکون پیش‌فرض گنوم بسیار کسل‌کننده است و من فکر می‌کنم گنوم به یک مجموعه آیکون جدید برای نمای کلی خود نیازمند است.
زخم‌هایی بر روی ماه
همه چیز هم درباره گنوم، بی‌نظیر و بدون نقص نیست. یکی از مشکلات گنوم که همچنان ادامه دارد و با بروزآوری به نسخه جدید خراب می‌شود، قسمت افزونه‌ها (Extensions) است. تمامی افزونه‌های نصب شده با به‌روزرسانی به نسخه ۳/۱۴ از کار افتادند که این موضوع مانع از پیشرفت روند کاری من شد. می‌توان این حالت را تقریبا بازگشتی به روزهای پرمشغله و سخت در کنترل و راه‌اندازی یک سیستم خشک و خالی دانست .اما خوشبختانه و با تشکر از World of Gnome راه حلی ساده برای رفع این مشکل وجود دارد.
در صورت داشتن این مشکل ترمینال را باز کنید و دستور، زیر را اجرا کنید:

gsettings set Org.Gnome.Shell "disable-extension-version-validation" true

این دستور اعتبارسنجی نسخه‌ها را غیرفعال می‌کند.
یکی از اشکالات دیگر که در گنوم جدید وجود دارد این است که من نمی‌توانم نام فایل‌ها را به صورت گروهی عوض کنم. به عنوان یک عکاس عوض کردن نام چندین فایل برای من در گنوم مشکلی اساسی است. این مشکل بسیار شبیه مشکل ابزار Finder در اپل است که در آن‌جا هم نمی‌توان به صورت گروهی نام ها را در Files/Nautilus تغییر داد. شما به یک برنامه جانبی مانند gThumb برای تغییر نام عکس‌ها نیاز دارید که این در مقایسه با آن‌چه پلاسما ارایه می‌دهد، عذاب‌آور است. در پایان باید بگویم من از گنوم ۳/۱۴ بسیار خوشم می‌‌آید. این یک نسخه بسیار خوب برای کاربران است. هر چند که خود من یک کاربر قدیمی و سخت‌گیر پلاسما هستم، اما از صرف زمان برای شناخت گنوم واقعا لذت بردم. از جمله یک‌پارچگی برخط آن، انقلاب سادگی در نصب و راه‌اندازی و مدیریت نرم‌افزار‌ها و بسیاری از سرویس‌های مختلف که در پلاسما از آن محروم هستم. همان طور که گفتم من به هر دوی آن‌ها علاقه دارم زیرا که هر کدام از آن‌ها در حوزه‌های متمرکز خودشان برترین‌ها هستند. اگر هنوز گنوم را امتحان نکرده‌اید حتما یک‌بار هم که شده آن را امتحان کنید.

همیشه حوزه‌هایی برای یادگیری از یک‌دیگر وجود دارد، این‌جا دنیای متن‌باز است!

نویسنده: Swapnil Bhartiya

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.