معرفی چند ابزار آزاد برای استفاده در مدارس

مدت زمان زیادی را در سامانه آموزشی مدرسه‌ها صرف کرده‌ام که از تعداد زیادی از جوانان محروم از جامعه را در خود دارد. این افراد جوان افرادی با استعداد بودند اما اغلب با مشکل کمبود منابع مانند رایانه و نرم‌افزار مواجه بودند تا بتوانند از آنان استفاده کنند و کارهایشان را با معلمان خود در زمانی که به مدرسه می‌رفتند، به اشتراک بگزارند.

دانش‌آموزان اغلب با فایلهایی در قالبهای مختلف در مجموعه‌های متنوع به مدرسه می‌آیند که توسط نرم‌افزارشان در کامپیوتری که توسط خودشان یا والدینشان از فروشگاه محلی خریداری شده است، ایجاد شده‌اند. پشتیبانی از قالب‌های متنوع کار دشواری بود، و با توزیع اوپن‌آفیس و اخیراً لیبره‌آفیس در میان دانش‌آموزان و آموزش اینکه چگونه فایل‌ها را به گونه‌ای ذخیره کنند که بتوانند آن را به معلم خود بدهند، تا حدودی مشکل برطرف شد.

آموزش درباره نرم‌افزار متن‌باز، مباحثی را در مورد مجوزهای انتشار و کپی‌رایت و مالکیت معنوی را نیز پیش می‌کشد. مباحثی که اکثر مؤسسات و مدرسه‌ها آموزشی به آن نیاز دارند. زمانی پروژه‌ای بود که نامش Open DISC بود و در آنکه یک ISO بود حدوداً 150 عدد از نرم‌افزارهای متن‌باز مورد نیاز که در سیستم‌عامل‌های مختلف به غیر از لینوکس نیز اجرا می‌شدند، وجود داشتند. فعلاً برای دانش‌آموزان یک CD ساختم که به صورت رایگان در اختیارشان گذاشته‌ام. همچنین آن را در اختیار دیگر کارمندان و مربیان و معلمان منطقه نیز که علاقه‌مند به استفاده بویند نیز به اشتراک گذاشتم.

مدرسه ما به دنبال راهی برای میزبانی امن برای هاست وب سایت خود است که در این فرآیند متوجه شدم که می‌توانیم آپاچی را در یکی از کامپیوترهای قدیمی و سال خورده‌ای که در دفتر فن‌آوری مدرسه وجود دارد نصب کنیم. همچنین معلمان از پادکست برای تدریس به عنوان روش جدید استفاده می‌کردند که به آنان نرم‌افزار Audacity را معرفی کردم.

ما از نرم‌افزار پخش کننده VLC برای کامپیوتر رومیزی معلمان استفاده می‌کردیم، که به آنان این اجازه را می‌داد تا بتوانند به راحتی DVD هایی را که مطالب آموزشی دارند را پخش کنند. همچنین از PDFCreator استفاده می‌کردیم که به معلمان اجازه می‌داد PDF های خود را که به راحتی می‌توانست با دانش‌آموزان کلاس به اشتراک گزاشت را بسازند. یکی از مواردی را که  در نظر داشتیم پیاده کنیم این بود  که قابلیت دسترسی از راه دور به میز کار برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم کنیم که برای این‌کار TightVNC را   مناسب یافتیم که به هزینه کمتری نیاز داشت. همچنین به یک راه ارزانقیمت نیاز داشتیم تا از سامانه رایانامه خود در برابر اسپم و جفنگ محافظت کنیم، برای همین موضوع نیز مجدداً راه حل مناسب و متن‌باز را یافتیم که با استفاده از راه‌حلهایی متن‌باز مانند SpamAssistant و Mimededang , ClamAV به عنوان بخشهایی از معادله، مشکلاتمان را رفع می‌کرد. همچنین یک فضای اضافی را نیز برای پشتیبان گیری و یا استفاده معلمان و موارد دیگر، با استفاده از Samba در شبکه به اشتراک گذاشتیم تا یک فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه داشته باشیم.

giao-duc-truc-tuyen

از زمانی که در کلاس‌های هنر استفاده از تصاویر و موارد دیجیتالی شروع شد، دانش‌آموزان و معلمان به دنبال نرم‌افزاری بودند که بتوانند در خانه و مدرسه از آن استفاده کنند. برای این نیز ما GIMP را یافتیم که به یکی از تصاویر استاندارد برای کامپیوتر دانش‌آموزان و معلمان تبدیل گردید. بعد از آن نیز نرم‌افزار Inkscape را کشف کردیم که از آن برای خلق تصاویر برداری و به اشتراک گذاشتن آن در بین دانش‌آموزان استفاده می‌کردیم.

ما به دنبال راه حلی برای افزایش و تشویق کلاس برای مبحثی بودیم که ممکن است به صورت نا بهنگام رخ دهند و این در زمانی بود که PhpBB و بعداً Drupal را مد نظر داشتم. من یک سرور دروپال را تنظیم کردم که به معلم کلاس این اجازه را می‌داد که در مورد یک سری از رمان‌ها با دانش‌آموزان خود بحث کنند مواردی که برخی از آنان مرتبط با درس بودند و برخی از آنان به درس و مباحث کلاس مرتبط نبودند. در همان زمان ما استفاده از Moodle را آغاز کردیم. من از Moodle در دوره‌ای که در کلاس شهروند الکترونیک داشتم استفاده می‌کردم. همچنین از سرور Moodle خود برای تسهیل مباحثات کتاب که بخشی از برنامه توسعه کارکنان بود.

از VirtualBox برای آموزش دانش‌آموزان جهت نصب سیستم‌عامل به صورت مجازی استفاده می‌کنیم و سرور LAMP خود را نیز ساخته‌ام. یکی از روش‌های یادگیری مدیریت سیستم و مدیر سیستم بودن این است که یک سرور را داخل VirtualBox از نو بسازیم. این کار برای آموزش بهتر و ساده‌تر توسط دانش‌آموزان نیز مناسب است.

در آخر به این نتیجه رسیدم که برای مجازی سازی نیازهای آموزشی، یک نرم‌افزار مناسب متن‌باز وجود خواهد داشت. به طور کلی نرم‌افزار متن‌باز بستر مناسبی را برای دانش‌آموزان برای استفاده و دسترسی به منابع جهانی فراهم می‌کند.

منبع: opensource

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.