گروه کاربران لینوکس اصفهان

دیگر مشخصه ویژه جمع، آن بود که همه الزامات اولیه تشکیل و پیش‌برد یک گروه، مانند رای گیری و واگذاری داوطلبانه را قبول داشتند. کار با رای گیری در مورد بدیهی‌ترین و مهم‌ترین بخش شروع شد؛ رای گیری درباره نام گروه و نام دامنه. نام گروه کاربران لینوکس اصفهان و دامنه isfahanlug.org انتخاب گردید. در آن روز همچنین در مورد کارهای دیگری که باید برای فعالیت گروه انجام می‌‌شد صحبت کردیم و هر کس مسوولیتی را به عهده گرفت و این آغاز فعالیت گروه بود.

اصفهان لاگ
گروه کاربران لینوکس اصفهان یا همان اصفهان لاگ، در حالی فعالیت خود را ادامه می‌‌دهد که به هشتمین سال تولد خود نزدیک می‌‌شود. گروه، فعالیت این سال‌ها را مدیون همکاری دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی است ولی مهم‌ترین حامیان گروه چند صد نفر عضو آن است که در مقاطع مختلف زمانی گروه را همراهی کرده‌اند.
اصفهان لاگ دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است که شخصا به آن علاقه زیادی دارم:
۱. اصفهان لاگ همیشه برقرار است. در دانشگاه، در دفتر یک شرکت، در کتابخانه، سالن همایش یا حتی در پارک! اصفهان لاگ در طول ۸ سال فعالیت خود تعطیلی نداشته است – به غیر از تعطیلات رسمی. اگر روز دوشنبه تعطیل نیست پس جلسه گروه نیز برقرار است. برای دیدن برنامه جلسه و محل برگزاری آن، به سایت isfahanlug.org مراجعه کنید و در صورتی که علاقه داشتید در جلسه حضور داشته باشید، حضور در جلسه برای همه آزاد است.
۲. اصفهان لاگ ماهیت گروه بودن خود را حفظ کرده است. در حال حاضر بسیاری از بنیان‌گذاران گروه، دیگر زمان زیادی برای شرکت در جلسات یا فعالیت ندارند، ولی گروه به کار خود ادامه می‌‌دهد. مانند دیگر گروه‌ها، اختلافات زیادی بین اعضاء بوجود آمده است، ولی هیچ‌کدام از این اختلافات فعالیت گروه را متوقف نکرده. فکر می‌‌کنم این ویژگی مهم یک گروه فعال است.

۳. همیشه از تازه واردان استقبال می‌‌کند البته تقریبا همیشه. گروه همیشه بخشی را به تازه واردها اختصاص می‌‌دهد و سعی می‌کند از انرژی و کمک آن‌ها استفاده کند. البته این بخش یکی از بخش‌های پر چالش بوده و هست و شاید همیشه با قدرت انجام نشده باشد.
علاوه بر این‌ها اصفهان لاگ فضایی است که بسیاری افراد در آن با اجتماع آشنا شده‌اند، مسیر شغلی خود را پیدا کرده‌اند، همکار شده‌اند یا مهارت جدیدی را شروع کرده‌اند.

اصفهان لاگ از زمان شروع به کار، فعالیت‌های زیادی انجام داده، جشن‌های انتشار فایرفاکس، اوبونتو و دبیان، جشن نصب اوبونتو، همایش‌های روز آزادی نرم‌افزار از سال ۲۰۰۷ و بیش از سیصد و چهل جلسه عمومی به همراه بیش از ۲۵۰ سمینار در این جلسات. همه این فعالیت‌ها بر روی ترویج نرم‌افزار آزاد/متن‌باز تمرکز داشته است و اولویت اول، همیشه کسانی بوده‌اند که آشنایی زیادی با سیستم عامل گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز ندارند و البته همراهی دوستان زیادی را به خاطر این اولویت از دست داده است.
شاید سؤالی که، مدتی است که ذهن خیلی از اعضای لاگ‌ها – نه فقط اصفهان لاگ – را مشغول کرده است این سبک فعالیت تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟
تکرار فعالیت‌های مشابه در این چند سال عده زیادی را کسل کرده و کم رونق‌تر شدن فعالیت لاگ‌ها کاملا مشهود است. آیا زمان فعالیت لاگ‌ها به پایان رسیده؟ آیا لاگ‌ها باید شکل جدیدی به خود بگیرند؟ یا شاید نوع دیگری از گروه‌ها باید شروع به فعالیت کنند؟
آن‌چه قبل از هر تصمیمی باید در نظر گرفته شود آن است که نیاز به معرفی و آموزش مبانی، همیشه هست، وظیفه‌ای که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دیگر نیز به عهده دارند. آیا آن‌ها هم از یک زمانی باید آموزش مبانی را حذف کنند؟ قطعا این چنین نیست.
علاوه بر این با وجود آنکه مدت زیادی است گروه‌های کاربری در حال فعالیت هستند، ولی همچنان عده زیادی از کاربران یا حتی اعضاء فعال گروه‌ها درک درستی از مبانی نرم‌افزار آزاد / متن‌باز ندارند. این مبانی شامل موضوع نرم‌افزار آزاد / متن‌باز در زمینه‌های مختلف مانند: اهداف و آرمان‌ها، مدل‌های توسعه و تجارت، مباحث قانونی و محدودیت‌ها و توانایی‌ها می‌‌شود. این دقیقا همان وظیفه‌ای است که هنوز بر دوش گروه‌های کاربری لینوکس است. آن‌چه باید نسبت به قبل تغییر کند، بالا بردن کیفیت ارایه مطلب و ایجاد روند مناسب انتقال داده‌ها و آموزش است. البته این امر بدون هدایت کهنه کارها امکان‌پذیر نیست. علاوه بر آن، خلاء‌های مهمی که رسیدگی به آن‌ها می‌‌تواند رونقی به جریان نرم‌افزار آزاد / متن‌باز بخشد، جمع‌های تخصصی جدی و حمایت‌های قانونی از نرم‌افزار آزاد / متن‌باز است. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد تشکیل گروه‌ها، انجمن‌های فیزیکی و اینترنتی، جلسات تخصصی در زمینه‌های مختلف شغلی باشیم.

سایت گروه کاربران لینوکس اصفهان

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.