گزارش جلسه ۲۰۰ گروه کاربران گنو/لینوکس تهران

گردانندگان تهران‌لاگ تصمیم داشتند به دلیل دویستمین جلسه، کاری متفاوت و تازه انجام بدهند. به همین خاطر فعالان این گروه به همراه مجموعه‌ای جدید از دوستان که برای کارگروه‌ها، همکاری می‌کردند طی جلسه‌ای، این تصمیم را قطعی و برنامه‌ریزی کردند. برنامه‌ای که این بار جلسات لاگ را به چندین جلسه جداگانه و همزمان تقسیم کرد. به همین منظور ۴ سالن همزمان در حوزه هنری برای ساعت ۱۸ الی ۲۰ روز ۴ تیرماه ۱۳۹۳ هماهنگ شد.
سه سالن ابتدا محلی بودند که شرکت کنندگان در آن حضور پیدا کردند. سه ارایه متفاوت به سه روش جداگانه ولی همزمان اجرا شد. که عبارت بودند از:
– تازه‌وارد‌ها به همراهی اعضای کارگروه ‌تازه‌واردان و ارایه خانم فرخی
– کارگاه اسکریپت نویسی و Bash آقای احسان دانش
– ارایه‌های فنی شامل دو ارایه کرنل (Buildroot)با ارایه مجید عظیمی و دیتابیس مونگو (MongoDB) با ارایه افشین مهربانی
– سالن چهارمی هم برای مرحله پایانی و با حضور همه شرکت‌کننده‌ها در نظر گرفته شده بود.

ارائه تازه واردها:

در این قسمت اعضای کارگروه تازه‌واردها هدایت جلسه را به عهده داشتند. خانم فرخی ارایه‌ای برای دوستان جدید در نظر گرفته بودند که از معرفی دنیس ریچی، خالق زبان برنامه‌نویسی C و سیستم‌عامل یونیکس شروع شد و با معرفی حرکت نوین گنو و آقای استالمن دریچه‌ای به دنیای گنو/لینوکس بود. شرح قسمتی از تاریخچه و بعضی موارد فلسفی نیز آماده‌سازی مناسبی بود تا آهسته به دنیای فنی نیز وارد شوند. سعی بر این بود که راحتی و درک موارد فنی برای حاضرین مطرح شود. جذب مخاطب در قسمت دوم ارایه با معرفی چند توزیع و چگونگی نصب آن ها بود و از توریع‌های Mint و Ubuntu استفاده شد و با مطرح کردن کلیاتی از برخی از توزیع‌ها ادامه یافت. چگونگی پارتیشن‌بندی و توضیح نکات فنی، هم مخاطب را با نصب Mint و هم با موارد کلی آشنا می‌کرد تا در صورتی که توزیع دیگری هم برای نصب انتخاب شد غریب بودن با اصطلاحهای فنی سد راه نباشد.
در تمام طول این ارائه سؤال‌هایی مطرح شدند که به صورت خلاصه جواب داده شد. در انتها، دوستانی که لپ‌تاپ خود را به همراه داشتند مشکلات نصب خود را از اعضای کارگروه پرسیدند و این اولین نکته آموزش فرهنگی گنو است که افراد قدیمی و یا توانا‌تر جامعه به بقیه کمک می‌کنند. امید می‌رود که این دوستان در کنار آشنایی با مفاهیم اولیه فنی و فلسفی با فرهنگ زیبا و توانای آن به صورت عملی آشنا شوند.عده‌ای از حاضرین هم تنها به پرسش و پاسخ پرداختند تا بتوانند در این فرصت کم اطلاعات بیش تری از این جلسه را همراه داشته باشند و یا با ارتباطات جدید و پیدا کردن کمک یا همراهی آشنا، این راه نو را جستجو کنند.

ارائه فنی اول:

مجید عظیمی با ارایه‌ای در باب کرنل لینوکس و Buildroot شروع کرد. همیشه صحبت از کامپایل کرنل و انجام تنطیمات آن بارها مطرح شده بود ولی این بار رویکردی متفاوت داشت؛ سیستم‌های توکار (Embedded) که به تازگی جای خود را در صنایع مختلف باز کرده‌اند و رو به رشد هستند. برای این که بتوانید در این راه قدمی بردارید باید با بردهای الکترونیکی و رایانه‌های جیبی کمی آشنایی داشته باشید. انتخاب برد و تولیدکننده آن، سیستم‌عامل‌هایی را که امکان نصب دارند را برای شما مشخص می‌کند و این تنها راه نیست، راه‌های متفاوتی برای کامپایل و نصب سورس لینوکس وجود دارد که شرح آن آمد.
تنظیمات بسیاری که بهتر است برای شروع از یک جدول آماده از اینترنت شروع به کار کنید و یکی پس از دیگری مراحل را طی کنید و تنظیمات مربوط به خودتان را پیاده کنید. کرنل کامپایل شده را روی سخت‌افزار خود نصب کنید و این تازه شروع کار است و باید مدام تغییراتی را اعمال کنید و نتایج آن را روی برد خود آزمایش کنید تا به آن چه مطلوب است برسید.

ارائه فنی دوم:

افشین مهربانی با عنوان MongoDB و البته کمی با تأخیر شروع کرد. شرح حال کلی از مفهوم ارائه شد. NoSQL یا SQL چرا و دلایل انتخاب این پایگاه‌داده عنوان شد و این که چرا یک چنین سرویسی می‌تواند بسیار مفید و قابل اطمینان برای بهره‌برداری طولانی مدت باشد.
از آن جایی که افشین بسیار مهربان بود در حین ارائه به راحتی اجازه می‌داد تا سوال‌ها مطرح شوند، گاهی این کار بحث را اندکی منحرف می‌کرد. شاید این احترام به جمع بود تا بتوانند بهتر از زمان استفاده کنند. به هر حال توضیحاتی از این که نصب و راه‌اندازی چگونه است و مقایسه‌هایی هم با دیگر سیستم‌ها مطرح شد.
این که این پایگاه‌داده و سرویس آن در یک سیستم، چیدمانی خاص دارند و وجود چند سیستم و نحوه نگه داری اطلاعات نشان داده شد و طرز کارکرد دو سیستم Master و Slave در کنار هم شرح داده شد. عدم نیاز به نگه داری زیاد و هوشمندی سرویس را متذکر شد. شاید جای سؤال بیش از این بود اما فرصت مجال نداد و حضار تنها با این پایگاه‌داده آشنا شدند.
معمولا برای ارایه‌هایی از این دست تنها یک آشنایی برای شرکت‌کننده به وجود می‌آید که باید در زمانی مقتضی با استفاده از آن به استفاده و جستجو بپردازد تا بتواند به خوبی از مطالب استفاده کند. البته این یک زمینه آشنایی هم هست که هر وقت مشکلی بود باید در طی جلسات بعدی به سراغ ارایه‌دهنده بروید و با به دست آوردن وقتی مناسب به جواب سوال‌های خو برسید و از راهنمایی بیش تر برای روشن شدن مسیر استفاده کنید.

 

 

 

کارگاه اسکریپت‌نویسی Bash:

قبل از برگزاری قرار بود که  شخص دیگری  این قسمت را به عهده داشته باشد ولی بدلیلی اعلام کرد که امکان حضور را نخواهد داشت. شاید اگر در هر همایش دیگری بود مشکلاتی به وجود می‌آمد اما از آن جا که این جامعه از افراد داوطلب بسیاری برخوردار است و این را باید نقطه قوت آن دانست، دوست دیگری بلافاصله پیش‌قدم شد و گرداندن کارگاه را آقای احسان دانش به عهده گرفت. شاید باید گفت این نشان از گروهی مجازی دارد که هر وقت کسی وقت دارد کمک می‌کند. با آماری که در ابتدای جلسه بدست آمد متوجه شدند که باید از ابتدا ترمینال را معرفی و بعد به توضیح متغییرهای محلی و دستورات لینوکسی بپردازند. آقای دانش سعی کرد تا در انتها به نوشتن اسکریپت‌های ساده بپردازد و گاهی هم به سفارش حضار تغییراتی در آن ها ایجاد کند. شاید اگر مدیریت گردانندگان نبود می‌بایست تا ساعت‌ها پاسخ‌گویی به سؤالات  ادامه می یافت. این نشان داد که به جز کاربران حرفه‌ای، برنامه‌نویس‌ها و مدیران سیستم این مبحث برای کاربران مبتدی هم بسیار جذاب است و آشنایی بااین امکانات، افکار بسیاری را برای یک کاربر ایجاد می‌کند و بایستی بیش از این روی چنین مباحثی در جامعه تأکید شود.

گردهمایی نهایی:

سالن چهارم از ابتدا پذیرای دوستانی بود که فقط قصد تجدید دیدار با هم قطارهای قدیمی را داشتند. طبق برنامه پس از 80 دقیقه همگی در این سالن گرد هم آمدند تا کیکی به همین مناسبت و یا شاید هم کیک جشن تولد تهران‌لاگ را به همراه کمی موزیک ببینند و به یکی از قسمت های پرطرفدار گردهمایی‌ها بپردازند.

محمد افاضاتی، مرد سرعت در ارایه‌ مطلب در فرصتی کوتاه، از اهداف این گردهمایی گفت و بعد از مراسم عکس یادگاری با کیک و چند تن از حاضرین به عنوان نماینده گرفته شد، سپس کیک به بیرون سالن برده شد تا کار تقسیم و پخش آن انجام شود. گروه از زمان سخنرانی استفاده کردند تا سالن را به آرامی به سمت کیک و چای هدایت کنند.
پایان مراسم اعلام شد اما پس از این بود که بازهم در فضای باز دوستان از هم جدا نشدند و به صحبت مشغول شدند. کاری که شاید هدف اصلی تهران‌لاگ باشد. آشنایی و دورهمی طرفدران گنو/لینوکس در کنار هم و ادامه ارتباط با هم پس از جلسه. کاری که به دوستی‌ها و همکاری‌های بسیاری منجر شده است. امروز گروهی جمع شدند و همایشی برگزار کردند و فردا چرخ‌ها به حرکت در خواهند آمد و گردهمایی‌های دیگر از برای تفریح، کار، کسب علم و دانش و دوستی‌های عمیق در پی خواهد بود.

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.